Vi redesigner siden i disse dager, så noen av funksjonene kan se rare ut. Hold ut, vi er snart ferdige :)


Lektor Lomsdalens innfall

Lektor Lomsdalens innfall er en norsk, ofte skolerelatert, podkast som kommer ut cirka en gang i uken. Podkasten har som mål å ha en stor spennvidde i temaer. Enten det dreier seg om seksåringene i skolene, skolegudstjenester, seksualitetsundervisning, skolens utvikling, feminisme, politiske spørsmål. Kort sagt, interessante samtaler med interessante mennesker.

SamfunnSkoleUtdanning

LL-319: Anja Johansen om fullføringsreformen


Hvordan skal vi forstå fullføringsreformen og hva innebærer den for skoler, elever, og lærere? Hva inneholder den og hva har debatten handlet om? Strukturendringene på studiespesialiserende har fått mest oppmerksomhet, men hva tenker egentlig Kunnskapsdepartementet om dette? Jeg snakker med statssekretær og lærer Anja Johansen fra Venstre om Stortingsmelding 21 og fullføringsreformen. Mer informasjon om […]

20. april 2021

LL-318: Ole Andreas Kvamme om bærekraft i skolen


Hvordan skal vi forholde oss til det tverrfaglige temaet bærekraft og hvordan passer det inn i fagene? Hva tenker vi at elevene skal sitte igjen med etter en skolegang hvor bærekraft har en sentral plass? Hva betyr dette for religionsfagene i skolen? Jeg snakker med førsteamanuensis Ole Andreas Kvamme fra Universitetet i Oslo for å […]

19. april 2021

LL-317: Espen Berglund med en rektors refleksjoner om Fullføringsreformen


Hvordan ser fullføringsreformen ut for en som sitter i rektorstolen og har ulike elevgrupper å ta vare på? Hvordan vil dette påvirke skolen og hva gjør man egentlig allerede? Hva kan den bety for hvordan vi vurderer og hvordan vi ser på kompetanse? Jeg snakker med Espen Berglund som er rektor på Eilert Sundt videregående […]

16. april 2021

LL-316: Psykolog Helene Barone om tilrettelegging for elever med ADHD


Hvordan kan vi best tilrettelegge for elevene med ADHD? Hva bør vi fokusere på og hva kan vi få til? Hva trenger vi å ha av ressurser? Jeg snakker med psykolog Helene Barone fra Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD, Tourettes syndrom og narkolepsi hos Helse Bergen. Mer informasjon om Lektor Lomsdalens innfall Podcast

15. april 2021

LL-315: Grethe Melby om fullføringsreformen, yrkesfagene, og distriktene


Hvordan ser egentlig fullføringsreformen ut for skolene i distriktene, og for elevene som kanskje ikke mestrer skolen så godt, eller for yrkesfagene? Hva bør være i fokus for yrkesfagene? Hvordan påvirker økonomien skolene i dag og hva kan være følgene av økonomien i fylkeskommunene for fullføringsreformen? Jeg snakker med lektor Grethe Melby om dette. Mer […]

13. april 2021

LL-314: Maria von Bremen om hjemmeundervisning og ny opplæringslov


Hvorfor velger noen egentlig hjemmeundervisning? Hvilke behov er det som oppstår som gjør at det blir nødvendig? På hvilken måte er dette en nødvendig sikkerhetsventil? Hvordan er forslaget til ny opplæringslov som vi finner i NOU 2019:23 en utfordring for hjemmeunderviserne? Jeg snakker med Maria von Bremen om hjemmeundervisning, ny opplæringslov, utfordringer og sikkerhetsventilen. Mer […]

12. april 2021

LL-313: Edvard Udnæs og Elevorganisasjonen om fullføringsreformen


Hva tenker elevene og Elevorganisasjonen om fullføringsreformen og Stortingsmelding 21 (2020/2021)? Hva tenker de om fullføringstiltakene og hvordan ser de på strukturforslagene? Hva om denne valgfriheten skaper større vansker for elevene? Og hva med de i distriktene? Jeg snakker med Elevorganisasjonens påtroppende leder, Edvard Botterli Udnæs. Mer informasjon om Lektor Lomsdalens innfall Podcast

9. april 2021

LL-312: Sivert Skålvoll Urstad om de ikke-religiøse i Norge


Hvem er egentlig de ikke-religiøse i Norge? Og hva med de som er ikke-organiserte eller de ikke-troende? Er det noen forskjeller på begrepene? Hva vet vi egentlig om disse? Hva kan vi lære om dem i religionsfagene i skolen, og skal vi? Jeg snakker med religionssosiolog og førsteamanuensis Sivert Skålvoll Urstad fra Universitetet i Agder […]

8. april 2021

LL-311: Lærer Assad Nasir om fellesfagene og Fullføringsreformen


Hvilke fag skal videregående skole bestå av? Hva er målet med videregående skole? Hvordan skal skolehverdagen se ut? Hvordan fikser vi frafallsproblematikken i videregående skole? Alle disse spørsmålene har på mange måter blitt stilt og forsøksvis blitt besvart av Stortingsmelding 21 (2020/2021) og skal resultere i Fullføringsreformen. Jeg snakker med lærer Assad Nasir om hva […]

6. april 2021

LL-310: Michael Hertzberg om religionskritikk i religionsfagene


Hvordan kan vi drive med religionskritikk i religionsfagene i skolen? Og med unntak av at det finnes noen punkter om det i læreplaner, hvorfor skal vi gjøre det? Har det noen funksjon eller formål? Hva kan og bør vi i så fall fokusere på? Jeg snakker med Michael Hertzberg ved Høgskulen på Vestlandet om muligheter […]

5. april 2021

LL-309: Tony Burner om fremtidsfaget, fullføringsreformen og fagene i videregående


Den siste ukens mest omdiskuterte tema blant lærere i videregående skole er fullføringsreformen, eller Stortingsmelding 21 (2020/2021). Reaksjonene har vært delte, både innad i lærerstanden, men også utenfor. Mange lærerstemmer har vært negative, men langt i fra alle. Reaksjonene fra elevorganisasjonen har vært positive, men også Tony Burner, professor ved USN, peker på det han […]

2. april 2021

LL-308: Åshild Berg-Brekkhus fra HVL om yrkesfagene, ferdigheter, og yrkesfagenes plass


Hvilke ferdigheter er viktige i yrkesfagene og hva skal det fokuseres på i yrkesfagene? Hvilken plass skal yrkesfagene ha i utdanningssystemet? Og ikke minst, hvordan sørger vi for at yrkesfagene får denne plassen? Jeg snakker med Åshild Berg-Brekkhus, førsteamanuensis ved Høgskulen på Vestlandet. De siste årene har hun arbeidet og forsket med kapabilitetstilnærmingen (Capability Approach) […]

1. april 2021

LL-307: Noen reaksjoner på Stortingsmelding 21


Hvordan skal videregående skole se ut om noen år? Hvordan får vi flest mulig elever gjennom videregående på en god måte? Hvilke fag skal de ha felles og hvilke skal de velge? Hvilke rettigheter skal de ha? Regjeringen har lagt frem Stortingsmelding 21 (2020-2021) og planlegger en fullføringsreform samt (eller inkludert) endringer i fagstrukturen i […]

31. mars 2021

LL-306: Psykologspesialist Geir Øgrim om ADHD, psykometri, medisiner, og dagdrømmerne


Hvordan vet vi egentlig om elevene har ADHD eller ikke, og kan vi måle ADHD? Hvordan vet vi om de får riktig medisin og det lønner seg med medisin i det hele tatt? Hvordan skiller dagdrømmerne seg fra elevene med “mark i rompa” eller med kort oppmerksomhetsspenn? Jeg snakker med psykologspesialist Geir Øgrim om psykometri, […]

29. mars 2021

LL-305: Helga Bjørke Harnes om historisk empati


Hva er egentlig historisk empati, og hvordan skal vi forstå dette begrepet? Hva innebærer det egentlig at dette nå er et kjerneelement i historiefaget? Jeg snakker med stipendiat Helga Bjørke Harnes ved NLA Høgskolen om dette begrepet og hva hun tenker rundt det. For som historielærer, hvordan bør jeg tenke rundt dette begrepet? Mer informasjon […]

25. mars 2021

Produsent

  Lektor Lomsdalen

Snarveier

  iTunes profil

  RSS feed

  Webside

  Facebook

  Twitter

Vurdering

Jeg liker ikke denne podcastenJeg liker denne podcasten (0)
Loading...