Lars og Pål

En podcast om nysgjerrighet – vi snakker om alt vi er nysgjerrige på.

Samfunn

Episode 114 Om identitet, etc


Vi er alle individer. Dvs, alle unntatt Pål, han er bare Pål. Men hvem er vi egentlig? Eller bedre, hva er vi? Identitet er et merkelig ord som kan bety nesten hva som helst, og ikke så rent ofte så leder ordet til all slags merkelige språklige misforståelser. Vår oppfatning av egen identitet er ofte […]

1. juli 2022

Episode 113 Risikofylt lek og etikk med Øyvind Kvalnes


I denne episoden har Lars snakket med Øyvind Kvalnes om barns risikofylte lek, og særlig om etiske spørsmål knyttet til denne tematikken. Dette er del to av vår dobbeltepisode om risikolek, hvor Pål i del en intervjuet Ellen Beate Hansen Sandseter. Sandseter og Kvalnes har sammen utgitt boka Barns Risikofylte lek. En etisk utfordring (https://www.universitetsforlaget.no/risikofylt-lek) […]

27. mai 2022

Episode 113 Risikofylt lek og etikk med Øyvind Kvalnes


I denne episoden har Lars snakket med Øyvind Kvalnes om barns risikofylte lek, og særlig om etiske spørsmål knyttet til denne tematikken. Dette er del to av vår dobbeltepisode om risikolek, hvor Pål i del en intervjuet Ellen Beate Hansen Sandseter. Sandseter og Kvalnes har sammen utgitt boka Barns Risikofylte lek. En etisk utfordring (https://www.universitetsforlaget.no/risikofylt-lek) […]

27. mai 2022

Episode 112 Risikofylt lek med Ellen Beate Hansen Sandseter


I denne episoden har Pål snakket med Ellen Beate Hansen Sandseter om barns risikofylte lek. Dette er én av to deler av en dobbelepisode hvor Lars i del to intervjuer Øyvind Kvalnes. Sandseter og Kvalnes har sammen utgitt boka Barns Risikofylte lek En etisk utfordring (https://www.universitetsforlaget.no/risikofylt-lek) Mer informasjon om Lars og Pål Podcast

23. mai 2022

Episode 111 Kan tidligere skolering gi dårligere resultater?


Ingen kan være uenige i at vi skal forsøke å gi alle barn noenlunde like muligheter, men kan det være at vi i iveren etter å lykkes med dette faktisk kan ty til tiltak som gjør mer skade enn gavn?  Hvordan kan vi få skolen til å virke bedre og være mer rettferdig for alle? […]

8. april 2022

Episode 110 Svein Sjøberg om naturfagsdidaktikk og skole, fra Piaget til PISA


I denne episoden snakker Lars med Svein Sjøberg, professor emeritus ved UiO, om episoder i hans oppvekst og yrkesliv, karrieren som skøyteløper, studier i kjernefysikk, til arbeidet med naturfagsdidaktikk og internasjonale tester. Vi avslutter med det som mange kjenner han best som, nemlig som en skarp kritiker av PISA og lignende tester, og hvordan disse […]

20. mars 2022

Episode 109 En vitenskapsfilosofisk hinderløype med digresjoner


Vi har i mange tidligere episoder snakket om hva som er god forskning og vitenskap (se spesielt episode 32 og 89). Siden dette er et tema uten endelige svar, og siden vi har fått noen fine og kritiske tilbakemeldinger, så tar vi en ny runde om dette tema i dagens episode.  Å snakke om god […]

25. februar 2022

Episode 108 Smakebiter fra ny forskning om helse


I denne episoden forteller Pål oss om endel ny forskning på ernæring, trening og helse, og Lars forsøker å henge med så godt han kan, stiller noen kritiske spørsmål og lager noen rare analogier.  Her er lista med artikler som vi snakker om, med lenker: Combination of breathing exercises, cold exposure, and meditation mitigate psoriasis […]

13. februar 2022

Episode 107 David Montgomery on regenerative agriculture, soil, food and nutrition


What is soil health, and how do we measure it? What is regenerative agriculture, and why is the label organic confusing and not particularly useful? In this episode of the podcast Lars talks to David Montgomery, a professor of geology at University of Washington, who has in the last fifteen years written a number of […]

4. februar 2022

Episode 106 Om adferdsanalyse, filosofi og forklaringer, med Fredrik Andersen


Hva kan filosofer lære av vernepleiere og B.F. Skinner? Hvorfor bruker vi ord som instinkt og motivasjon som forklaringer når det er disse ordene i seg selv som trenger en forklaring? Og er vi så dårlige til å endre mening og ta til oss motargumenter at vi nesten kan kalle det læringsvegring?  I denne samtalen […]

24. januar 2022

Episode 105 Om konsekvensetikk og skolepolitikk, med Aksel Braanen Sterri


I denne episoden snakker Lars med Aksel Braanen Sterri om hans erfaringer fra den offentlige debatten, tiden i Dagbladet, og hva konsekvensetisk tenkning kan bidra med i skoledebatten. Hvordan kan vi på best mulig måte både sikre velferdsstaten og gi alle barn en god skolehverdag? Hva mener vi egentlig med ord som sjanselikhet, meritokrati og […]

12. januar 2022

Episode 104 Nyttårsforsettworkshop med Lars og Pål


Vi rakk ikke å gjøre en skikkelig juleepisode i tro med tradisjonen, så derfor tok vi en prat like før nyttår, for å oppsummere året og lage oss noen skikkelig gode, nei, helt perfekte, nyttårsforsett. I året som kommer skal vi tenke mer på døden, og lære småbarn hva røyking er for noe, og dra […]

30. desember 2021

Episode 103 Om ungdom, oppvekst, stress og skolepress, med Ingunn Marie Eriksen


I denne episoden snakker Lars med Ingunn Marie Eriksen, forsker II ved OsloMet, NOVA, seksjon for forskning om ungdom, skole og ungdomskultur. Hun har det siste tiåret forsket mye på ungdomskultur, kroppspress og skolepress, forskjeller på ungdommer i distriktene og i byene, og mange flere tema. Vi diskuterer forskningen på ungdommers mentale helse, skolestress og […]

19. desember 2021

Episode 102 Per Brodal om lek, læring og nervesystemet


Denne gangen har Pål og Camilla snakket med Professor Emeritus Per Brodal. Brodal har jobbet lenge med utdanning i medisinske fag ved UiO og er spesialist på nervesystemet. Vi snakker i denne episoden om lek og læring og deres relasjon til nervesystemet.    Brodal er også tilhenger av Peter Gray, som vi har hatt på […]

25. oktober 2021

Episode 101 Bør du stusse argumentasjonen din med Hanlons barberhøvel?


Er mennesker som er uenige med deg onde eller umoralske mennesker, eller er de bare kunnskapsløse, eller kanskje bare epistemisk uheldige? Er det bare flaks at du er et godt menneske?  I sammenheng med slike spørsmål diskuterer vi Hanlon’s razor og hva den egentlig innebærer. Den mest kjente formuleringen av prinsippet låter slik: «Never attribute […]

9. oktober 2021

Produsent

  Redaksjonen

Snarveier

  iTunes profil

  RSS feed

  Webside

  Twitter

Vurdering

Jeg liker ikke denne podcastenJeg liker denne podcasten (+2)
Loading...